-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12018 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

انسان تازه بالغ چگونه و در چه مواردي بايد جهاد كند؟

تفاوتي بين انسان تازه بالغ با ديگر مكلفين در چگونگي جهاد و موارد آن نميباشد. جهاد بر دو نوع است، يكي جهاد اكبر و ديگري جهاد اصغر و هر كدام نياز به توضيح دارند.

الف ـ جهاد اكبر: از بين آيات و روايات بسياري كه دربارة جهاد بيان شده، به دست ميآيد كه جهاد اكبر به معناي مبارزه با هوا و هوسهاي سركش، كوشش در راه خدا با خلوص نيت و تلاش براي انجام دادن نيكيها، نسبت به خود و نيز به معناي جهاد فكري، فرهنگي و تبليغاتي ـ كه تمام ابعاد روحي و فكري، مادي و معنوي مردم را شامل شود ـ نسبت به ديگران است. قرآن در اين زمينه ميفرمايد:

وَ جَـَهِدُواْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ; (حج، 78) و در راه خدا جهاد كنيد و حق جهادش را ادا نماييد. اكثر مفسران، اين جهاد را جهاد اكبر مينامند. در جاي ديگر ميفرمايد: فَلاَتُطِعِ الْكَـَفِرِينَ وَ جَـَهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا; (فرقان، 52) بنابراين، از كافران اطاعت مكن و به وسيله قرآن با آنها جهاد بزرگي بنما. مفسران ميگويند: اين آيه، مبارزة فكري، فرهنگي و تبليغاتي است. نامگذاري جهاد به اكبر و اصغر برگرفته از سخن پيامبراكرماست كه فرمود: مرحبا بقوم قضواالجهاد الأصغر و بقي عليهم الجهاد الأكبر; مرحبا به كساني كه از جهاد اصغر برگشتهاند، در حالي كه جهاد اكبر را در پيش دارند.(بحارالانوار، مجلسي;، ج 19، ص 182.)

ب ـ جهاد اصغر: به معناي مبارزه با دشمنان اسلام در صحنة جنگ است، و به جهاد ابتدايي و دفاعي تقسيم ميشود. جهاد ابتدايي در زمان حضور معصومو به دستور ايشان صورت ميگيرد و هدف آن رفع موانع خداپرستي و عدالت و آزادي و هدايت و... ميباشد. (البته بعضي از مراجع عظام تقليد اين جهاد را در زمان غيبت و به امر ولي امر مسلمين جايز ميدانند).(توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 639، سئوال 1074 و ص 624، مسئله 2826، انتشارات جامعه مدرسين.) جهاد دفاعي، مقابلة همة مسلمانان در برابر هجوم دشمنان است; همانند دفاع و مقابلة هشت ساله ملت بزرگوار ايران اسلامي در برابر رژيم عراق، اين جهاد نيازي به اذن حاكم اسلامي ندارد. اگر دشمن بر بلاد و سر حدات آن هجوم نمايد، واجب است بر جميع مسلمانان دفاع از آن به هر وسيلهاي كه امكان داشته باشد از بذل جان و مال. و در اين امراحتياج به اذن حاكم شرع نيست.(توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 639، سئوال 1074 و ص 624، مسئله 2826، انتشارات جامعه مدرسين.)

شايسته است جوانان عزيز تازه بالغ با حضور در بسيج به تقويت بنيه نظامي و روحي خود افزوده تا در صورت نياز از آمادگي لازم برخوردار باشند همان گونه كه قرآن ميفرمايد: وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِي عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَءَاخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَتَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُم;(انفال،60) هر نيرويي در قدرت داريد، براي مقابله با آنها (دشمنان)، آماده سازيد. و (همچنين) اسبهاي ورزيده (براي ميدان نبرد)، تا به وسيلة آن، دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد و (همچنين) گروه ديگري غير از اينها را، كه شما نميشناسيد و خدا آنها را ميشناسد...

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.